Fremo Project.

Ik ben gestart met het bouwen van de strokartonfabriek in Sappermeer. ( mei 2017 )
De voormalige fabriek van W.A. Scholten.

Als er mensen zijn die tekeningen of andere informatie hebben zou ik daar graag een copy van willen hebben.

Laatste update : 20 / 05 / 2020 om 20:00.

Begonnen met 2 bakken voor de aftakking tussen Hoogezand en Zuidbroek.

De eerste bak is bijna klaar op naar bak 2.

De 2e bak is de aftakking op het hoofdspoor.

Bak 1 en 2 in de grondverf nu verder afwerken.

Begonnen met rails leggen op de goede maat.

Na nog een hele dag is de rails klaar op deze bakken , nu aansluiten en test rijden.

Een mooi bakje erbij wat aan de aftakking past. (Derk Huisman.)

Eerste 2 wissels omgebouwd met puntstuk polarisatie.

De andere bakken zijn ook al in de maak.

Ook de bedrading wordt er van te voren ingemaakt , dit is stuk makkelijker.

Bakken worden met stekkers aan elkaar gekoppeld.

De eerste 5 bakken staan op de pootjes.

Bouw terrein bijna klaar , nog 3 bakken te gaan.

De printen van de wissels worden er ook vooraf onder gemaakt.
Deze werken op LOCONET en hebben puntstuk polarisatie , dit voor kleine Lokjes.

Deze print wordt gebruikt om de verlichting te besturen via de loconet bus.

Ook begonnen met het laten snij laseren van de spanten. ( Loods 1 en 2 )

Basis van loods 2 is klaar,het laten snijden van MDF past perfect.

Loods 2 Vervangen door nieuwe ( met deuren en ramen er in.)

Deuren en ramen zitten er in.

Dak zit er ook op , nu verder afwerken.

Begonnen met fabriek 1

Het gebouw heeft 234 ramen totaal.

Eerste houten deuren worden er in gelijmd , elke deur bestaat uit 20 dunne latjes.

Eerste ramen zijn klaar , ook het gebouw er naast kan er aan vast.

Transportband van het stro naar de fabriek zit er ook nu.

Dit wordt loods 6 en fabriek 1 van tekening hier boven.

Deel van de ramen en de deuren zitten er in.

Deze rangeer lok heeft bij Scholten in Sappemeer gereden, nu nog goed model vinden.

Een Ruston 48DS

Model gevonden , helaas is hij te klein.

Na lang zoeken toch een model gevonden in Engeland.

Update van het gebouw.

Lengte van het gebouw is 110 cm bij 21 cm en 27 cm hoog.

Heeft 5 loodsdeuren , 24 schoorstenen en 268 ramen.

Weer stukje verder , glas zit er ook in en is in elkaar gelijmd.

Dak er op en de houten deuren er in gemaakt.

Nu nog 3 schoorstenen en dakbedekking er op.

De dakdekkers zijn druk bezig het dicht te maken voor de winter.

Op de fabriek hadden ze ook een weegbrug voor vrachtwagens.

Deze nagemaakt met de 3D printer.( moet nog worden afgewerkt. )

Loods 1 ook in elkaar gezet (116 x 66 cm groot. )

Ook loods 3 is in de maak.

Deze grote boom komt achter de grote loods te staan.

Hij is gemaakt van 525 koperdraadjes en later vertint , nu nog verven en blad er op.

De deuren en het dak zit er op.
Nu de golfplaten in kleur verven.

Eerste laag verf zit er op.
Er zitten oude asbest golfplaten op dus moet het nog donkerder worden.

Ook begonnen aan fabriek 2.

Kantoor past er prima tussen.

Kantoor ook inmiddels gespoten.

Ramen en glas er ook in.

Wordt al een echte fabriek.

Een fabriek zonder trafo’s kan niet,dus de 2 trafo huisjes gemaakt.

Maten van gebouwtjes: links 60 x 45 x 80 mm ,Rechts 100 x 45 x 80 mm.

Gebouwtjes passen er mooi bij zo.

In de vakantie weer mooie vorderingen gemaakt met de fabriek.

De bestrating komt er nu ook in.

Ook proef stukje gemaakt voor de aftakking in het hoofdspoor.

Weer 3 gebouwtjes klaar , Werkplaats , Pomphuis Zuid en stukloods.

Gebouwtjes hebben ook weer plaatsje gekregen.

Weer een nieuw gebouw voor bij de haven.

Hier is het rijtje compleet.

Een fabriek heeft ook bouwmaterialen nodig als er wat kapot gaat.

Er stond ook een olietank op het terrein.

Aansluiting op pootjes gezet , nu test rijden en de bakken aankleden.

De 2 delen met een verloop passen prima aan elkaar.

Begonnen met de ballast er in te maken.

Ook beginnen met wat gras kan geen kwaad.

Ook is de haven in aanbouw.

Resin dekschuit past er ook mooi in zo.

Elektronica voor de modelspoorbouwer